fredag 16 juli 2010

Sommar och sol

Jag befinner mig just nu i en förort till Stockholm och har en hel veckas semester hos en mycket god vän och hennes två söta kissekatter. Förra gången jag träffade de här två katterna så var de otroligt blyga för mig och jag fick inte klappa och smeka dem, men så är det inte den här gången. Jag kom igår - ungefär mitt på dagen - så jag har sovit en natt här och det har gjorts mycket ingående nosologiska undersökningar av mina skor, min packning och min rollator. Allt godtogs emellertid av båda kissarna, vilket känns skönt och bra. Tott gjorde t.o.m. som Assar brukar göra. Först nosa noga på skorna och sedan rulla över dem och därefter köra in nosen i den ena skon och ligga så en stund.

Vädret är fantastiskt här och faktum är att vi har varit ner till Mälaren och badat! - kan ni förstå... för första gången på en hel massa år har jag badat utomhus!!! Man får gå i från en trappa och man bottnar inte utan man får börja simma direkt. Det var jätteskönt! Två gånger har jag badat redan under förmiddagen och därefter gick vi till en (ganska torr) gräsmatta och slog oss ned på en filt. Först försökte jag läsa, men jag gav ganska snart upp och lade mig ned - och somnade! Sedan bara satt vi båda och tittade på båtarna ute på fjärden och myste. Det var helt underbart. Min väninna badade ytterligare en gång medan jag vaktade vår packning. Vi stannade länge, länge och bara njöt tills det var dags att gå hem och äta lunch. Nu har vi ätit och min väninna håller på att förbereda middagen som vi ska ha med oss i eftermiddag när vi åker in till sta´n för en utomhuskonsert i Galärparken, där vi också ska äta vår medhavda middag och lyssna till sång och musik.. Kan man ha det bättre? Det är något svalare idag och det blåser lite, vilket känns jätteskönt. En riktig avkopplingssemester ligger framför mig.