torsdag 1 juli 2010

Phu, det är varmt!

Jag hade tänkt att fortsätta gräva i trädgården, men de senaste dagarna har det varit alldeles för varmt att jobba där. Som jag lät mina eventuella läsare föstå förut, så har vi nästan ingen skugga alls under dagen och att gräva medan solen gassar tar mycket mer av mina krafter än jag hunnit skaffa mig. Bie-katterna har dessutom berättat om att det kommer att bli ännu varmare ett tag framöver, men då tänker jag dra mig ned i källaren och arbeta med uppsorteringen av det material som jag lovat bandyklubben att få samt flytta på radioamatör-materialet som jag lovat en god vän's make att få första tjing på att kolla igenom. Därefter är det dags att börja packa ned min stora mineralsamling i flyttkartonger och ställa undan i väntan på att jag fått hyllsektionen till dem i mitt nyinredda vardagsrum. Detta arbete väntar jag med till höst/vinter när man vill pyssla med något inomhus, för det kommer att ta ganska mycket tid i anspråk att få upp allt så att det blir lätt tillgängligt för beskådande.

Emellertid ska jag nere i källaren börja inreda vårt nya bibliotek där vi kommer att ha den mesta delen av våra böcker. Jag har dock tänkt att min avlidne makes deckarsamling ska få stå kvar i norra sovrummet på övervåningen och barn-& ungdomsböckerna i rummet mitt emot, den s.k. "lilla kammaren!" - till glädje och fromma för våra gäster. Dessa två rum kommer allt framdeles att vara gästrum! Sovrummet på nedre botten kommmer jag att inreda till ett trevligt litet rum för samvaro och där får min avlidne makes speciella samlingar ha sin plats än så länge i varje fall. Jag har lovat honom att se till att de saker som finns inom dessa samlingar kommer att överlämnas till människor som rätt uppskattar dess värde! Detta rum kommer också att få vara ett litet trevligt rum för små musikstunder. Kanske blir det så att jag just i detta rum kommer att bygga upp mineralsamlingen? Än så länge har jag inte beslutat mig för hur det ska bli framöver, men det är roligt att planera steg för steg och se helheten växa fram!

Vad jag vill åstadkomma under denna sommar är att bygga färdigt själva grunden för Kickis lilla "klosterträdgård" - men den kommer inte att bli färdigställd under den här sommaren för jag är för sent ute för några nyplanteringar av årets växtlighet. Däremot hoppas jag att vi under hösten ska få möjlighet att plantera lökar inför nästa växtsäsong. Ett par träd ska ju också planteras i år och då behöver ju detta ske i god tid innan tjälen går i jorden. Det ska bli ett Hagtornsträd, ett päronträd samt ett nytt äppelträd. Hagtornsträdet ska planteras på framsidan av huset, men de båda andra får sin plats inom "klosterträdgården".





På den norra delen av husets norrsida ska jag gräva bort gräsmattan och anlägga en liten lekplats med sandlåda, gungor och någon form av klätterplats. Jag tror att jag ska gjuta en platta som botten för att hindra ogräs från att komma upp där och sedan lägga sand över hela plattan omringad av stockar (syllar) så att sanden inte sprids ut alltför mycket över resten av husets baksida. Det ska också sättas upp en kattgård utmed den norra sidan, eftersom jag och de 4 huskatterna kommer att bo där. Kicki behöver ju ha en kattgård kvar på sin sida till sina båda rex-katter. Eftersom Imma är ganska gammal så kanske hon inte lever så länge till, men då hoppas jag att hon får en ny liten hona att ta hand om!