onsdag 16 juni 2010

Skuggan mitt i solen

Detta ska bli en liten enkel blogg om trädgårdsarbetet.

Jag har lovat min dotter Kicki att anlägga en liten klosterträdgård åt henne. Det är ingenting som ska göras under detta år utan det kommer att ta flera år i anspråk, men redan detta första år ska tre djupa och en halvdjup odlingslåda samt en rundel med blandade blommor anläggas. Jag ska också gjuta gångar mellan de olika lådorna så att man ska kunna gå där utan att bli smutsig om fötterna även om det regnar. I de djupa odlingslådorna ska det bli olika rotsaker och i den halvdjupa ska det finnas sallad, dill, persilja och gräslök. Runt hela området med odlingslådor ska det finnas gjutna gångar som har utseendet av olika stenar. En låg häck kommer att gå runt området med sålådorna och så småningom ska slänten bakom dessa lådor göras i ordning för blandade krydd- och läkedomsväxter.



Den runda sålådan är egentligen avsedd som sandlåda för barn, men då jag vill bygga en bättre sandlåda så använder jag den här formen för en blomplantering. Den jag använder har inte de färgglada rundlarna utan är mera strikt i formen. I mitten av planteringen ska jag sätta ett träd. Vid den här rundeln kommer jag att bygga bänkar att sitta på med små bordsplattor på var sida om varje bänk så man kan sitta där och ha fikakoppen bredvid sig.

Hur mycket av detta som vår ekonomi tillåter i sommar vet jag ännu inte, men det som inte blir gjort under detta första år kommer att ske framdeles.

Jag har fått låna en gjutform av min kära systerdotter som kommer att börja användas redan i helgen.

Inga kommentarer: