torsdag 29 juli 2010

En sådan rolig och trevlig dag!




Igår hade vi besök av "Wikki-folket!" och det var verkligen roligt och mycket trevligt. Tyvärr hade jag ingen bild där de var med alla tre, men det får väl räcka med den här. De hade med sig en hel massa godisar till kissarna och Conny gjorde sitt bästa för att vara den perfekta värden under dagen. Det pratades och fotades och vädret var alldeles perfekt för en besöksdag. De hade också med sig en helt underbart smaskig kaka, så vi bestämde oss för att den tårta vi köpt fick bli efterrätt efter middagen. Våra små kissekatter är lite trötta idag och Majsan sitter här bredvid mig och sover. Jag har aldrig förut sett henne sitta och sova, men det gör hon faktiskt. Hon sitter på en hylla och jag är lite orolig att hon ska ramla ned. Hon är en liten sötnos, gumman. Jenny ligger på min säng bakom mig och sover hon också och pladder har Conny och Imma hos sig och de tar en liten middagslur de också. Som vanligt visade Assar och Sixten sig inte medan det var folk här, men de var på ett sådant bushumör igår kväll när de fått smaka av godiset som Wikki-folket haft med sig, så de sover nog de också på övervåningen. Idag vill de inte vara ute i kattgården för det regnar och har regnat sedan igår kväll och då håller de sig gärna inomhus. Själv sitter jag här för att beräta om den trevliga gårdagen.
Det var så roligt att de hade tagit så god tid på sig att vi riktigt fick umgås och vi hoppas att de kom hem i tid för sitt biobesök på kvällen och att de slapp träffa på några väg-dårar. Sådana finns det gott om ute på vägarna - tyvärr!

Jag hade hoppats på att det skulle gå att måla färdigt ramträet till planteringsformen idag, men enligt väderprognosen ska det bli mulet men uppehållsväder i morgon, så då får jag vänta tills dess med att bygga ihop den ramen. Som tur är torkar den färgen väldigt fort, så efter bara ett par timmar sedan Kicki målat baksidorna på ramen, så kan jag sätta ihop den och lägga i jord. Medan hon målar så ska jag plantera mitt äppelträd för nu har vi tillsammans valt ut platsen där det ska stå. Sedan ska jag fortsätta att gräva bort gräsmattan ungefär 7 meter och gräva den åttkantiga planteringsgropen för viloplatsen i klosterträdgården. Kicki håller på att måla den ramen, men den färgen torkar inte lika fort så jag hinner få grovjobbet färdigt så att vi kan lägga dit den planteringsramen och bygga sofforna som ska stå där. Det är så roligt att ha planen i huvudet och se hur den sakta växer fram "på riktigt!" Jag hoppas att jag ska hinna få färdigt alla planteringsplatserna och staketet innan det är höst - kanske även trappan upp till den skogiga delen av tomten - innan hösten sätter stopp för utomhusarbetet. Sedan är det dags för källarröjningen så att vi får vårt bibliotek inrymt där under vintern. Det saknas verkligen inte arbete här i huset - och det är jag jätteglad över.