söndag 5 september 2010

Årets trädgårdsfest

Så har vi då haft vår årliga trädgårdsfest. Det blev lite sent på säsongen i år, men vädret var hyggligt och sämjan god, så det blev en jättetrevlig träff. Alla mina barn kom, vilket var jättetrevligt, men det var lite tråkigt att Tommys fru Anita och tre av barnbarnen saknades. Anita hade lagat all mat och den hade Tommy med sig... - jättegott och mycket rikligt! Tack söta Anita, och Torbjörn hade med sig drycker av olika slag - också detta i rikt mått. Det blev lite kyligt och myggigt när solen försvann, så då drog vi oss inomhus för fikat. Så roligt det var att få träffa alla så här på en gång.

De flesta åkte hem på kvällen, men Torbjörn stannade kvar till idag och han hjälpte mig också med både städningen och disken efter festen och att skruva loss oljeaggregatet från pannan i källaren. Han är så jätterar och hjälpsam. Jag är så glad över alla mina 5 barn - ja, över alla fem barnbarnen samt mitt bonusbarnbarn. Det är verkligen en lycka att ha dem!

Den här kommande veckan ska jag flytta tillbaka till min egen lägenhet och då tar jag med mig de 4 huskatterna. Här på denna sidan hos Kicki stannar Imma, Conny och lille Rafael. Nu är det inte så många dagar som blir riktigt sommarvarma på baksidan av vårt hus där kattgården finns, så nu får de vänja sig vid att vara innekatter på heltid. Jenny och Majsan kan jag ta ut i koppel eller löplina då vädret så tillåter. Husisarna har i praktiken redan bott in sig i min lägenhet för mer och mer uppehåller de sig där, men nu kommer jag att avgränsa deras revir genom att stänga mellan "min" del av källaren och tvättstuga/pannrum. De kommer ändå att ha två långa trappor och 4 rum + kök att vistas i. Lika stor del som de katter som Kicki behåller för sina katter.

Vi har börjat röja av i källaren så att vi ska kunna inreda biblioteket där nere. Böckerna kommer att må mycket bättre av att stå lite svalare och det finns ju ändå värme där nere så det blir inte kallt när vi börjar elda. Vi ska försöka hålla 20 grader i hela huset över vintern. Det är en ganska lagom temperatur. Ett lass med dataskrot har vi redan blivit av med och OBK (bandyklubben här i Otterbäcken) kommer en gång till och hämtar resten. Sedan är det dags för mig att packa ihop min mineralsamling och ställa undan den tills jag bestämt var jag ska ha den. En tur upp till Långban ska vi också företa innan vintern kommer för jag har massor av mineraler som jag ännu inte har katalogiserat och jag kommer inte att göra det heller, utan jag ska göra en hög av dem och överlåta dem på andra som samlar mineraler och just Långban är rätt ställe för där kan man återfinna de flesta mineralsorterna och om jag då skriver en skylt och berättar att detta material kommer från de olika varphögarna runt om i bergslagsdistriktet, så lurar jag ingen. Äntligen börjar vi få struktur på allt här hemma.