torsdag 5 augusti 2010

Nu är vi en bit inne i augusti



Här ovanför ser ni hur pass långt jag nu hunnit med den lilla klosterträdgården. Jag har fått tag på ett nytt - verkligt bra verktyg, en sorts kratta. Den har inte samma bredd som en vanlig kratta utan är smalare, verkligt hård och pinnarna är bredare. En bra grej att ta bort jord, stenar och uppdraget ogräs med. Jag har också planterat ett litet äppelträd och lagt ut ramarna som ska ordnas till så att jag kan se hur stor plats jag behöver skala av gräset på. Det som ska göras härnäst är att gräva ut för den åttkantiga planteringsramen och bygga sittbänkar på två sidor av den. Troligen kommer jag att plantera ett hagtornsträd i mitten och sedan ska Kicki få så blommor runt om trädet. En liten oas i trädgården där man kan sitta med sitt kaffe/te (eller vad man vill dricka) och njuta eller fundera på ditten och datten! Sedan ska de tre lägre sålådorna sättas på plats, men de måste snyggas till och målas först. De kommer inte att fyllas med jord nu i år utan det blir först lagom i vår när Kicki ska så sina andra grönsaker där. Vi har också tänkt en del på hur staketet ska se ut och jag tror att Kicki önskar sig ett lågt vitt staket runt gården. Nu är ju snart hösten här och då är det massor av annat som måste tas omhand i trädgården. Syrenhäcken ska klippas ned ordentligt, plommonträden ska beskäras i höst och jag ska placera örnen på stubben efter det kapade äppelträdet och de trasiga tallgrenarna måste sågas ned och tas bort. Det blir bra ved av de grenarna. Sedan ska vi ordna ordentlig täckning över de sålådorna som varit i bruk nu i sommar och jag måste hinna med att ansa rabatten utmed altanen innan snön kommer. Jag har tyvärr börjat känna av så mycket värk i min kropp att jag beslutat mig för att tala med min doktor om detta problem. Jag har bl.a. fått så svårt att gå! Hoppas att det finns något att göra åt min allmer sönderfallande kropp. Jag har mycket kvar som jag vill orka och hinna innan jag erkänner mig gammal!