söndag 3 oktober 2010

Höst

Ja, nu är alla inplanerade veterinärbesök över. Det var både goda och dåliga nyheter som vi fick och jag har så svårt att tackla beskedet om Conny. Han är och förblir min egen lilla pussgurka! - men jag måste nu intala mig att verkligen leva och låta leva så länge som han ändå får nåden att vandra här på jorden och inte ta ut sorgen i förtid. Något som är nog så svårt!



Nu har det blivit höst på allvar och träden har skiftat färg. Jag hoppas dock på en "brittsommar" nästa vecka. Det skulle vara skönt om det kunde bli så för vi har ännu en hel del att göra i trädgården innan det blir vinter. Jag måste beskära några träd och buskar och det skulle vara skönt om vi fick klippa gräset en gång till och ta lite gräs även i skogskanten. Jag behöver också flytta några gran- och tallskott till bättre platser. Vi måste också bära ut en hel del grejor till ytterförråden från källaren, så att vi kan börja inreda biblioteket där nere. Innan vi fått ned alla böckerna i källaren så kan jag inte göra mitt sovrum i ordning och Kicki får inte sitt vardagsrum klart heller innan dess. Nu har jag i alla fall ordnat till med alla elementen i min lägenhet, så att jag får god värme när jag eldar. Eftersom vi inte har vistats särskilt mycket här under den tid jag bodde hos Kicki, så behövde väggarna bli riktigt varma igen. Nu är detta jobb klart. Tyvärr MÅSTE jag byta ett kallvattenrör i källaren också för vattnet här är järnbemängt och det gamla röret måste bort. Jag har ju inte spolat särskilt mycket vatten här under hela den här långa tiden och de gamla rören som jag bytt redan var ganska igensatta av rost. De måste bytas ut mot kopparrör. Tyvärr en ganska dyr historia. Jag skulle också vilja sätta ett element vid varje ingång i källaren och jag ska höra med dem om de har något begagnat som ändå är lika bra som de gamla vi har i huset.

Jag har börjat ta bort de tänder som måste bort så jag kan sätta in nya. En tand fick jag dra ut helt akut för jag fick en förfärlig tandvärk och nu börjar tanden bredvid att göra sig påmind. Skulle vara skönt att få bort alla skräptänder jag har i överkäken för de tänderna är ingenting att spara på. En tand i underkäken är lös, men resten tyckte tandläkaren att jag ska spara för att hålla fast en delprotes med. Han sa att de tänderna var rätt så skapliga och man får väl lita till sakkunskapen. Kanske rent av att jag slipper se ut som ett glest staket i munnen nu på gamla da'r.

Troligen får vi besök av min amerikanska fosterson och hans fru nästa vecka. Jag fick ett meddelande om det från en av mina söner i Stockholm. Vi får väl se om det blir av. Det är ju ganska långt att resa hit ned från kungl. huvudstaden och jag vet inte om han har fattat hur dyr bensinen är här i Sverige. De betalar ju bara en bråkdel av priset "over there" trots att de tycker att det är dyrt. Nåja, vi får väl se om de kommer.

Jag borde satt mig och tittat på en video som jag fått låna av en väninna här nere, men jag får inte någon ro att sitta vid TVn så länge. Borde se den så att hon kan få den tillbaka igen. Skulle också åka över till henne med en kattklätterställning. Det har jag tänkt länge, men det är så svårt att få "den där lilla ändan ur vagnen", som man brukar säga. Det finns fullt upp av saker att göra, men det är så svårt att komma igång med det!

Nåja, nu måste jag i alla fall gå över till Kickis lägenhet och se till att katterna får vad de behöver. Klart slut, för denna gång!